Geschiedenis van BMW

BMW. Sheer driving pleasure. Het is wereldwijd een van de bekendste automerken. Wat velen echter niet weten, is dat het Duitse merk ooit begonnen is met de bouw van vliegtuigmotoren en door de loop van omstandigheden bij het produceren van auto’s is geëindigd. We nemen je mee in de geschiedenis van het bekende autobedrijf BMW.


 

Karl Friedrich Rapp

Op 7 maart 2016 viert BMW Group het honderdjarige bestaan van het automerk. In deze eeuw heeft BMW zich ontwikkeld van een kleine vliegtuigmotorenfabrikant tot een toonaangevend producent van premium auto’s en motorfietsen. Wereldwijd.

We starten echter bij het begin: het jaar 1913 waar Karl Friedrich Rapp onder de naam Bayerische Flugzeug-Werke een fabriek voor vliegtuigmotoren opricht. Dit jaar wordt daarentegen niet gehanteerd als officiële start: in 1922 kwam BMW namelijk in handen van Bayerische Motoren Werke (Beierse Motoren Fabriek), oftewel BMW. De kleuren blauw-wit van de Beierse vlag komen terug in het BMW-logo dat een gestileerd propellerblad voorstelt. De oprichtdatum van dit bedrijf (1916) wordt gezien als startdatum van dit bedrijf.


Dixi autofabrieken

Toen de Eerste Wereldoorlog ten einde kwam, werd door het Verdrag van Versaille bepaald dat Duitse ondernemingen geen vliegtuigen meer mocht produceren.

Daarom kocht BMW in 1928 de Dixi autofabrieken in Eisenach met de bijbehorende productierechten van de auto’s. Ook had het autobedrijf de Austin Seven in licentie. De eerste compacte auto’s waren met name in Engeland een groot succes, omdat er een stijgende vraag was naar betaalbaar vervoer.

In feite waren de Dixi’s kant-en-klare pakketten welke BMW in elkaar schroefde. Al snel kwam BMW met een eigen interpretatie van de Seven: de Dixi 3/15. Vanaf 1933 werden de eerste echte eigen auto’s gemaakt, welke bekend stonden om de sportieve modellen met sterke motoren.

 


 

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was BMW een grote leverancier van vliegtuigmotoren en motorfietsen voor het Duitse leger. Tegen het einde van de oorlog werden de BMW-fabrieken in Oost Duitsland zwaar gebombardeerd en in beslag genomen door de Sovjet-Unie. Met name de fabriek in München kreeg het zwaar te verduren tijdens de bombardementen.

Na een ban van ongeveer twee jaar hervindt BMW zich met de bouw van hun modellen. Om een nieuwe richting in te slaan, besluit het bedrijf een concurrent van de Mercedes 220 te ontwikkelen. De BMW 501. De eerste BMW met een V8 motor. Hier werden verschillende uitvoeringen van gemaakt, maar de meest opvallende was de BMW 507. De sportwagen was niet alleen spectaculair, maar ook bijna de ondergang voor BMW. De ontwikkelingskosten liepen enorm op, waardoor de 507 daardoor veel duurder was dan gepland. In totaal werden er 252 exemplaren gebouwd, waaronder één voor Elvis Presley.

Ondanks dat de bouw van grote sportwagens en limousines het bedrijf bijna tot aan de afgrond bracht, kwam er al snel een redding. De driewielige mini-auto in licentie van het Italiaanse Iso: de BMW Isetta (1955).


Achterwielaandrijving en xDrive

In 1961 volgde er een doorbraak met de BMW 1500. Ook wel de ‘Neue Klasse’ genoemd van sportieve sedans en coupés. De 1500 was leverbaar met veel verschillende motoren wat uniek was voor de jaren ’60. In 1977 creëerde het merk een nieuwe lijn met de BMW 323i: een relatief kleine tweepersoonssedan met achterwielaandrijving. Juist deze achterwielaandrijving werd kenmerkend voor alle BMW-modellen. Bijna alle massamerken – met uitzondering van Mercedes-Benz – hebben namelijk voorwielaandrijving.

In 1985 verscheen de eerste BMW met All-Wheel Drive: de 325i Allrad of 325iX. De vaste powerverdeling bracht nog altijd het meeste vermogen op de achterwielen. Dit veranderde in 2003 met de introductie van xDrive: BMW’s intelligente All-Wheel Drive-systeem. In plaats van de krachtverdeling aan te passen wanneer de wielen slippen, zorgt de aandrijflijn voor de juiste krachtverdeling per wiel. Passend bij de juiste ondergrond en omstandigheden.

 


BMW Welt

Voor de echte BMW liefhebbers is in 2008 het BMW Museum in München heropend. Op ruim 5000 vierkante meter expositieruimte zijn 120 tentoonstellingen te zien, die de historie van het Beierse merk uitgebreid in beeld brengen. Naast de geschiedenis worden ook de toekomstplannen van BMW aangekaart.

Het BMW Museum maakt onderdeel uit van BMW Welt. Dit is een belevenissencentrum nabij het fabriekscomplex in München. Hier vind je onder andere een presentatie van de BMW-auto’s en motorfietsen, maar ook een ontwerp- en techniekatelier, een business center en een junior campus. Er vinden regelmatig bijeenkomsten plaats rondom thema’s als wetenschap en techniek, autopolitiek, auto’s en kunst. Een begeleide tour door de fabriek behoort ook tot de mogelijkheden.


BMW Driving Experience Center

Niet alleen in Duitsland, maar ook in Nederland kun je het merk beleven. Al meer dan 50 jaar worden er rijtrainingen verzorgd door BMW Driving Experience Center in Zandvoort. Van een sliptraining tot grenzen opzoeken in een M-model: plezier en veiligheid gaan hierbij hand-in-hand. Omdat meer dan 50 procent van de deelnemers aantoonbaar het geleerde in een noodsituatie in de praktijk brengt, is het Nederlandse centrum gecertificeerd als ‘official partner van BMW M’.


Meer weten over BMW?

Ben je geïnteresseerd in een tweedehands BMW ? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. In ons assortiment vind je onder andere de BMW 1-serie, de BMW 3-serie, de BMW 5-serie, de BMW X1 en de BMW X5. Staat de auto waar je naar op zoek bent er niet tussen? Neem vrijblijvend contact met ons op: ons aanbod BMW occasions wisselt wekelijks. We zijn bereikbaar op 0527 291 322. Buiten de openingstijden zijn wij iedere dag tot 22:00 uur te bereiken op 06 21 62 17 28. Liever appen? Ook dit is mogelijk.

Bekijk alle BMW occasions